Japonia i Chappie, czyli czy komputery są w stanie zastąpić człowieka? Cz.II

Pamiętacie moją notkę o postępującej technologii? A dokładniej, rozważania na temat tego czy komputery są w stanie zastąpić człowieka?

Wspomniałam w tamtej notce o filmie „Her” w którym zobrazowane zostaje to co wydaje się być odległe, a jednak…to wcale tak odległe nie jest.

image

Oglądałam ostatnio film „Chappie”. Filmy akcji mnie nie kręcą, sci-fi tymbardziej, jednak Chappie urzekł mnie bardziej niż kot ze Shreka.
W filmie, głównym bohaterem jest android Chappie, którego poznajemy od jego pierwszych dni, czyli tak jak w przypadku „ludzia”, poznajemy go gdy ma rozum niemowlaka. Jednak jest to robot o niesamowitej inteligencji, przez co szybko się uczy. Bardzo szybko. Co wyróżnia go na tle innych mechanicznych kolegów? To, że ma duszę. Jak my, ludzie. Poznaje dobro i zło, przyjaciół i wrogów. Więcej filmu zdradzać nie będę, bo lepiej będzie jak obejrzyjcie to sami. Pamiętajcie o tym żeby podejść z przymrużeniem oka… jednak nie przymrużcie go za bardzo, ponieważ przyszłość pokazana w filmie jest na wyciągnięcie ręki. A dokładniej w Japonii.

W Sasebo powstał pierwszy na świecie hotel obsługiwany przez roboty. W recepcji wita Cię android recepcjonista, Twoje bagaże zanosi inny metalowy przystojniak, a zamiast kluczami – drzwi otwierasz twarzą. Nie, nie z główki. Za pomocą czytnika twarzy. Henn – na to hotel, który mieści 72 pokoje i tylko 10 ludzkich pracowników („Ludzcy pracownicy” – jak to w ogóle brzmi?). Właściciel zapowiada powiększenie hotelu o kilkadziesiąt pokoi i zmniejszenie personelu w postaci ludzi do minimum. W następnym roku, mają się tam pojawić roboty – sprzątaczki.

image

Jest to dla mnie wstrząsająca wizja. Niedługo na świecie będą żyć same Chappie. Ludzie wyginą na własne życzenie.
Wielkie, silne, piękne dinozaury wyginęły to dlaczego ludzi ma to ominąć? W niczym lepsi nie jesteśmy. Mało tego, robimy sobie sami problem przez szalejącą naukę, której nikt nie jest w stanie zatrzymać. Najpierw androidy wygryzą nas z pracy. Później będziemy się dziwić, że bezrobocie poszło w górę, nie będziemy mieli za co żyć i zaczniemy umierać. – to ta wersja light, bo jeszcze może być scenariusz w którym roboty będą nami rządzić.

„Igrzyska śmierci” wydawały mi się niedaleką przyszłością. Jednak prawda jest taka, że my igrzyska przeskoczymy/ominiemy i wyjdziemy od razu na spotkanie z Chappiem. Który mimo iż jest miłym robotem, to wolałabym żeby został w ekranie mojego komputera, a nie żeby obsługiwał mnie w hotelu …

7 thoughts on “Japonia i Chappie, czyli czy komputery są w stanie zastąpić człowieka? Cz.II

  1. Szczerze? Przeraża mnie trochę wizja świata, w którym wszystko obsługiwane będzie przez maszyny.
    Tzn. już teraz dużo zależy od Nich, ale chodzi mi o takie sprawy jak właśnie roboty na recepcji w hotelu. Przerażające.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Dzięki za komentarz. Przeczytałam. Nie odpowiadam, bo muszę ustawić na swojej stronie możliwość komentowania. Miałam przenosiny na inny serwer i wychodzą teraz różne kwiatki. A to widget nie działa, a to nie wiem, jak problem rozwiązać. Postaram się zrobić to szybko i skutecznie. A jak się nie uda, to najwyżej odpowiem pod jakimś postem na twoim blogu. Pozdrowienia

    Polubione przez 1 osoba

  3. Nie pamiętam kto, chyba Bauman, stwierdził, że jedną z przyczyn wyginięcia ludzkości może być cyberseks. Po prostu mężczyznom, którzy będą mieli takie doznania na wyciągnięcie ręki nie będzie się chciało wysilać na „tradycyjne” uprawianie miłości.
    We Wroc. na DF-ach byłam na prelekcji Martyny Raduchowskiej o tym, że cyberpunk to już teraźniejszość. I to nie było maszyny vs ludzie, tylko ile człowieka w człowieku a ile maszyny czyli o rozmaitych protezach, sterowanych nerwami i mięśniami, o usprawnieniach mózgu, o takich operacjach na oczach, przy których google glasses to pikuś. Poza tym o dronach i o niepamiętamczymjeszcze. W każdym razie ona mówiła o tym wszystkim z zachwytem i fascynacją, ja – słuchałam z przerażeniem. W każdym razie wygląda na to, że jak tak dalej pójdzie to na ziemi będą ludzie stuprocentowi, ludzie z różnymi procentami wspomagania oraz roboty… coraz bardziej przypominające człowieka.

    Polubione przez 1 osoba

    • Nie wiem jak to możliwe, że nie zauważyłam wczesniej tego komentarza :) Taka pogadanka musiała być ciekawym doświadczeniem, jednak ja również byłabym przerażona takimi wizjami. Straszne jest to, że ludzie są tacy mądrzy, a nie potrafią zauważyć niebezpieczeństw wynikających z tak galopującej nauki..

      Lubię to

  4. Pingback: Tanie podróżowanie – Japonia | chmurykultury

Skomentuj

