To co polskie jest złe, cz.I

Cudze chwalicie, swego nie znacie,
Sami nie wiecie, co posiadacie.

Ach, jakie ten Remi Gaillard ma wspaniałe pomysły. Jego filmiki doprowadzają większość ludzi do przepukliny – tak chłopak rozbawia.
A Rafael Mantesso, jaki miał pomysł na popularność! Fotki z jego psem są niesamowite! A Irina Shayk jakie ma piękne nogi, do samego nieba.  A książę William, ten to przystojniacha. Beckhamowie to klasa sama w sobie, a program Ellen DeGeneres jest najlepszy.

Wszystko fajnie. Wyżej wymienione osoby są wspaniałe w swoim fachu i w tym co robią. Sama całkiem niedawno zachwycałam się Rafaelem Mantesso, Ellen uwielbiam, a Remi Gaillard rozbawia mnie do łez. Tylko gdzie miejsce dla Polaków?

Dzielnie maszerując po blogach, zauważyłam pewną tendencję. Mianowicie, uwielbiamy wszystko co jest zagraniczne, a wszystko co polskie jest złe. Nie chodzi mi o to, aby budzić ślepy patriotyzm, który spowoduje chore zakochanie się we wszystkim co polskie. To też byłoby złe. Jednak chciałabym, aby w nas pojawiło się więcej obiektywizmu.
W pogoni za „zagranicznością”, dorobiliśmy się polskiego Brada Pitta, polska Angelinę Jolie, polskich Beckhamów i innych. Trochę to chore, bo uważam, że Maciej Zakościelny wolałby zostać Maćkiem Zakościelnym, a nie Pittem. Lewandowscy mają swoje nazwisko, nie potrzebują pożyczać go od Beckhamów. Tak samo Szczęsny i (nie)szczęsna Marina.

Dlatego ja, ku chwale tego co polskie, pochwalę w swym wpisie młodych Polaków, którzy są sobą, których szanuję i którzy znaleźli sposób na siebie i biznes.

1. Łukasz Jakóbiak
Człowiek, który udowodnił, że jego kawalerka jest jednym z najfajniejszych miejsc w kraju. Człowiek, który mobilizuje wszystkich goniących za sławą. Pokazuje im, że można się wybić w show biznesie bez znajomości Fibaka czy sztucznych piersi Natalii Siwiec. Gdy ma się dobry pomysł to nawet wielki kapitał nie jest potrzebny. Wystarczy 20mŁukasza :) Jego gośćmi byli m.in. Krzysztof Hołowczyc, Joanna Brodzik, Patrycja Markowska, Zbigniew Wodecki.
Co wyróżnia jego program? Na pewno forma kręcenia, używa do tego 3 iPhone’ów oraz to, że rozmowa z Łukaszem wydaje się być czystą przyjemnością – nie spotka się tam chamskich żartów, osobistych wycieczek czy taniej sensacji. Wywiad jest zawsze przeprowadzony z klasą.
Sam Łukasz mówi, że początki były trudne. Jednak jego sukces ukazuje, że nie warto się poddawać.

2. Duet „Make life harder” – totalne przeciwieństwo Łukasza. Jednak swoim pomysłem osiągnęli popularność. O ile Łukasz Jakóbiak wykorzystał do tego swoją kawalerkę, o tyle Ci dwaj panowie wykorzystali to co w Polsce idzie najlepiej – hejt. A dokładniej hejt na Kasię Tusk i jej blog „Make life easier”. Osobiście jestem ich fanką, ponieważ sposób w jaki „hejtują” jest dość przyjemny. Ironia, sarkazm i przedrzeźnianie – żadnych mega chamskich, prostackich tekstów. Nie lubię hipokryzji i pochodnych od tego terminu, dlatego lubię jak jest zwalczana. Kasia jest dla mnie pochodną od hipokrytki, bo jak osoba tak bogata może doradzać przeciętnej Polce, aby zmieniła swoje życie na easier?
Na easier Kasia zmieniła póki co życie tylko chłopakom z „Make life harder”. Jest ich muzą.

3. Anja Rubik
„Koń, kościotrup, szkapa”, według Polaków. Mimo że niczym się nie różni od zagranicznych koleżanek z jej fachu. One wszystkie są piękne, nasza Polka dla nas jest okropna. Faktem jest to, że jej uroda do mnie nie przemawia, ale to nie ja się znam na modzie. Jej osiągnięcia w świecie modelek i projektantów mówią same za siebie. Nie trzeba być wielkim znawcą, aby wiedzieć, że udział w reklamach i pokazach dla Armaniego czy Chanel to ogromne sukcesy i że Vouge (nawet rumuński) nie umieszcza na okładkach Haliny z Ełku tylko Anię z Rzeszowa :)

4. Anna Lewandowska
Nie przepadam za nią. Czasami boję się, że wyskoczy mi z lodówki. Jednak nie mogę powiedzieć, że jest to niewłaściwa osoba na niewłaściwym miejscu. Ma niesamowite osiągnięcia w karate, do których doszła sama – nie przez małżeństwo z Lewandowskim. Ma swój program, popularność i świetną sylwetkę. Nie kupiła sobie tego wszystkiego za pieniądze męża, ona doszła do tego sama i za to ją cenię.

image

Mogłabym pisać tutaj jeszcze o naszych blogerkach modowych, o Wardędze, o Niekrytym krytyku, o Margaret i o wielu Polakach uzdolnionych wokalnie, ale kto czyta długie notki?

23 thoughts on “To co polskie jest złe, cz.I

  1. Ogólnie zgadzam się ze wpisem. Po przeczytaniu tak na świeżo mam za dużo przemyśleń. ;-) Prawda – chwalimy zagranicznych. Tyle, że chodzi w tym wszystkim w sumie o 2 kraje – Anglia i USA. Pomijam kolejność i częstotliwość. Jesteśmy w globalnej wiosce i „wszyscy znają angielski”. Zaraz wyjdę na angofobkę. Prawda, że angielski drażni moje uszy i w kulturze angielskiej wyczuwam swoim nosem pewną sztuczność. A może to tylko uprzedzenia? Mimo wszystko, co dobre doceniam. Dzisiaj oglądałam program o powstawaniu teledysków. Na tapecie Bryan Adams. Tak kultowe przeboje, a teledyski do niektórych piosenek widziałam po raz 1-szy. A co do Polski, to wiadomo, że każdy może mieć lepiej – tylko nie nasz rodak. Nie chcę nikogo urazić tymi słowami. O stereotypy też za b.zahaczać nie chcę. Ale te wypowiedzi o Rubik i tak dalej – to chyba jedynie zazdrość i chęć posiadania tematu do pogadania. Osoby, które podane zostały jako przykłady to znane osoby, tak jak ich anglo „odpowiedniki”. Ja bym pewnie szukała głębiej i inaczej zbudowała ranking. Kwestia gustu – o której się nawet nie powinno dyskutować. Jestem za „polskimi prosuktami” i za zagraniczną muzyką (w szerokim znaczeniu). Na swoim youtube mam playlisty w jakichś 10 językach i kocham tę różnorodność. Polskie (i nie tylko, bo słucham i niemieckojęzycznego radia) rozgłośnie non stop serwują anglopapkę. A żeby znaleźć coś wartościowego, trzeba się wysilić. Chwała tym stacjom, które się jeszcze nie sprzedały obecnemu rynkowi. Ale się nagadałam. Przez to, że temat wpisu ciekawy i myślę, że potrzebny. Pozdrawiam. :-)

    Polubione przez 2 ludzi

    • Ogólnie mogłam wybrać osoby mniej znane, ale świetne w swoim fachu. M.in.miesiecznik Glamour zrobił teraz ranking „kobiety roku” itd. gdzie są ciekawe nazwiska, niekoniecznie znane wszystkim. Ale wybrałam osoby sławne, które mimo tego że są w Polsce wszędzie (przynajmniej dwie ostatnie) rozpoznawane, są niedoceniane. Co innego, gdyby było to o osobach mniej znanych, bo nie każdy musiałby je znać – stąd efekt niedocenienia. Dlatego wybrałam rozpoznawane osoby, a nie inne. Ale na pewno zrobię druga wersję notki z osobami tymi „niższowymi”, a świetnymi w swoim fachu.

      Polubione przez 1 osoba

      • Ja z Francją to mam od razu skojarzenie – muzyka. ;-) Ale takie to mam z wieloma państwami. Poza tym Francja to zwycięzca ostatniej edycji Ligii Światowej siatkarzy i ojczyzna trenera naszej reprezentacji. ;-) Mozarella – ostatnio się nią zajadam. Na przemian z polskimi jogurtami. ;-) A niemieccy piłkarze, to już w ogóle temat-fenomen. ;-)

        Polubione przez 1 osoba

  2. Dziś oficjalnie stałaś się moją przewodniczką donoszącą co się dzieje w Polsce i co warto wiedzieć i śledzić ;) Mimo, że nie lubię konwencji dorabiania się kariery na obrzucaniu kogoś błotem i pewnie nie będę wciągać się w losy ww. duetu, to propozycja pierwsza zabrzmiała bardzo ciekawie. Sprawdzę Pana Łukasza, Twoja rekomendacja brzmi obiecująco. Jestem głodna erudycyjnych i ciekawych wywiadów.

    Co do Pani Rubik, takie właśnie są modelki z najwyższej półki. To nie one wygrywają konkursy piękności, to nie one są idolkami zwykłych, przypadkowych odbiorców, tzw. szarego Iksińskiego. One są muzami artystów, którzy lubią nietuzinkowość, tajemniczość itd. Twarz, która jest inspirująca. Na której „ja” jako fotograf, wizażysta, projektant mogę mieć pole do popisu, z której mogę coś wydobyć.

    Polubione przez 1 osoba

  3. Podpisuje się obiema rękoma. Nie znam tych wszystkich osób, które wymieniłaś bo od 17 lat nie mieszkam w Polsce i trochę jestem do tyłu, zwróciłam jednak uwagę na bardzo negatywne w internecie przyjęcie Idy, po tym jak film dostał Oscara. Polacy zamiast się cieszyć sukcesem wieszali na filmie straszne psy. My Polacy mamy okropne kompleksy i strasznie wstydzimy się bycia Polakami, bo niby wszyscy nas źle widzą, a z moich obserwacji wynika, że to my sami siebie źle postrzegamy. Czas to zmienić

    Polubienie

    • Zgadzam się :) Jednak wydaje mi się, że z Idą był trochę głębszy problem. Przeciwnikom Idy chodziło właśnie o dobre imię Polaka, ponieważ uważali ze film takowe obraża/narusza. Ich argumentami było to, że w filmie jednoznacznie jest pokazane, że Polacy zabijali Żydów. Trochę się z nimi zgadzam :)

      Polubienie

      • Rozumiem, i to dokładnie potwierdza, co mowię. Ile razy w filmach pokazują złych Amerykanów, zabijających innych, czy złych Anglików , ale czy to znaczy, że wszyscy oni są źli? Nie. Oni się nie przejmują bo wiedzą, że ludzie są różni. My, to wszystko bierzemy do siebie, taka zbiorowa odpowiedzialność, zwłaszcza jesli dotyczy historii. Przecież nie da sie ukryć, że byli Polacy sukinsyni, ale to nie znaczy, że my wszyscy tacy jesteśmy. To była historia jakiejś jednostki. Poza tym Żydów nie pokazano kolorowo w tym filmie. Wyraźnie kobieta przyznaje się, że sie mściła, zabijała, poza tym, dla kariery porzuciła dziecko, a jako podsumowanie filmu, główna bohaterka wiedząc, że jest Żydówką i tak wybiera chrześcijaństwo. Myśle, że to Żydzi mogliby bardziej narzekać niż my, tylko, że my mamy kompleksy i nie możemy patrzeć jak nas pokazują źle. Z drugiej strony sami siebie nie lubimy…

        Polubione przez 1 osoba

      • W sumie masz rację, z tego punktu na to nie patrzyłam. Jednak Polacy są przewrazliwieni po tych „polskich obozach zagłady” Obamy i kilku innych wpadek. Kłamstwo powtarzane wiele razy staje się prawda…;)

        Polubione przez 1 osoba

      • Zgadzam się i naprawdę powinniśmy pilnować by takich bzdur o nas nie wypisywano. Czasami siedzimy zbyt cicho, jak mysz pod miotłą, a czasami krzyczymy o bzdury. Widzę to w Anglii na codzień. Na szczęście widzę też, że zaczynamy się zmieniać tu na dobre i chwalić sami siebie i propagować naszą Polskę. I cieszę się, że tak jest.

        Polubione przez 1 osoba

  4. Jakubiak i jego „kariera” w stylu udawanie niepelnosprawnego zeby zrobic sobie fotke z jakims muzykiem… To ma byc wzor godny do nasladowania, przyklad czlowieka ktory cos osiagnal w tak zenujacy sposob? Gratulacje dla autora, zenua pelna geba.

    Polubienie

    • Po pierwsze, żadna osoba z powyższych nie jest dla mnie wzorem do naśladowania, bo nikim sławnym zostać nie chcę. Napisałam ze cenię te osoby za to, że znaleźli sposób na siebie. Po drugie, nic mi nie wiadomo o udawaniu niepełnosprawnego ;) Ja oglądając jego program relaksuje się i wiem, że nie zastanę tam nic chamskiego. Skoro udawanie niepełnosprawnego to prawda – rzeczywiście żenujące, jednak już teraz mogę wymienić jednostki bardziej żenujące w polskim show – biznesie, którym Łukasz nie dorasta do pięt pod tym względem.
      Po trzecie, dziękuję za opinie i gratulacje ;)

      Polubienie

  5. Pana Jakóbiaka nawet lubiłem i czasem oglądałem, aż do momentu kiedy wplątał się w polityczne szambo. Mam na myśli ten niechlubny „wywiad” z prezydentem Komorowskim.
    A co do chwalenia zagraniczniaków. Utarło się już, że to co z Zachodu jest po prostu dobre i wyznacza trendy.

    Polubione przez 1 osoba

  6. Pingback: To co polskie jest złe, część II | chmurykultury

  7. Pingback: To co polskie jest złe, część III | Chmury kultury

  8. „Nie trzeba być wielkim znawcą, aby wiedzieć, że udział w reklamach i pokazach dla Armaniego czy Chanel to ogromne sukcesy i że Vouge (nawet rumuński) nie umieszcza na okładkach Haliny z Ełku tylko Anię z Rzeszowa :)”
    Skąd pojawił się pomysł o Halinie z Ełku? Teraz to będzie brzmieć szczególnie…
    I prawda, paplamy o Anji Rubik – wyłącznie z zazdrości! Właśnie przez uszy gwałci mnie radio reklamą Termlajnu – nie ma nic, żeby przytyć szybko. O czymś to świadczy, nie? :D

    Polubienie

Skomentuj

