Lista kobiet, którym nie dorastam do pięt

Są tacy ludzie, którzy zasługują na podziw. Są takie kobiety, które powinny być noszone na rękach, a nie są.
Ich wyjątkowość nie jest naznaczona talentem aktorskim czy anielskim głosem. Nie jestem nawet pewna czy umieją ładnie malować? Jednak wiem na pewno, że inspirują, budzą podziw i mają ogromne serca. A łączy je to, że ich słowa trafiły do mnie przez książki, które napisały.
Słowo pisane ma niesamowitą moc. Książki mają niesamowitą moc. Zwłaszcza literatura faktu, która kocham najmocniej. Dzisiaj będzie trochę o niej..

1. Asia Bibi
Pakistanka, która wierzy w Jezusa. Właśnie z tego powodu skazana jest na karę śmierci. Wraz z mężem i dziećmi mieszkała w małej, pakistańskiej wiosce, gdzie ciężko pracowała na utrzymanie rodziny. W wiosce tej jej rodzina należała do mniejszości chrześcijańskiej. Dookoła była większość muzułmańska. Asia Bibi podczas ciężkiej pracy na polu z innymi muzułmankami, poczuła ogromne pragnienie. Upał tego dnia bardzo doskwierał, więc postanowiła ugasić pragnienie szklanką wody. Jej „koleżanki” od razu zareagowały, były agresywne i zarzucały jej to, że zanieczysciła wodę ze studni, gdyż jest chrześcijańką. Bohaterka historii trafiła przed sąd gdzie skazano ją na karę śmierci.
O jej wolność walczy cały świat. Bez skutku. Politycy rządów krajów takich jak: Wielka Brytania, Dania, Stany Zjednoczone, a nawet Polska apelują o wypuszczenie kobiety. Pakistańscy politycy, którzy odważyli się stanąć po stronie Asi Bibi zostali zamordowani. Asia wciąż przebywa w więzieniu. To (chyba, nie jestem w stu procentach pewna) już 6 rok, który przebywa za kratami…
Bardzo polecam książkę, dzięki której poznałam jej przytłaczającą historie. 
„Bluźnierstwo” – Asia Bibi, Anne-Isabelle Tollet

image

2. Somaly Mam
Kobieta, która kocham. Kobieta tytan. Kobieta, która jest moją idolką. Kobieta, która swoim słowem pisanym namówiła mnie żebym wpłaciła pieniądze na jej fundacje. Jest to wyczyn, ponieważ takim gestem muszę odmówić sobie paczkę papierosów, a dla nałogowego palacza to na prawdę ciężka decyzja.
Urodziła się w Kambodży, gdzie przeżyła piekło. Kambodża słynie z handlu dziećmi, które często sprzedawane są do domów publicznych. Ten scenariusz nie ominął Somaly. Miała niesamowitego pecha rodząc się w Kambodży, ale i ogromnego farta, że spotkała człowieka, który jej bardzo pomógł. W swojej książce (POLECAM NAJMOCNIEJ ZE WSZYSTKICH W TEJ NOTCE) obnaża nie tylko fatalny system panujący w jej kraju oraz zacofanie jakie tam panuje w podejściu do kobiet, ale również patologiczne zachowania europejskich działaczy, którzy jadą „zbawiać świat”.
Co w tej kobiecie jest tak wspaniałego? To, że udało jej się uciec z piekła, a ona tam powróciła. Silna, pewna siebie, niezależna. Wróciła aby pomagać innym dzieciom, które dzielą jej los. Żyje w niebezpieczeństwie po to aby pomóc niewinnym ofiarom przemocy seksualnej. Ryzykuje swoje życie, ale również życie rodziny. Inne kobiety nie wróciły by tam, ze strachu. Zostały by w Europie, aby spokojnie dochodzić do siebie po przeżytej tragedii. Ona działa społecznie, walczy i prowadzi fundację, która można wspomóc zakupując jej książkę. 
Książka jest wstrząsająca, ale najlepsza w swoim rodzaju. Nigdy nie czytałam nic bardziej pobudzajacego do dzialania. Najlepsza pozycja z literatury faktu.
Minus książki – po przeczytaniu nienawidzi się mężczyzn przez kilka dni, a mężczyźni nienawidzą siebie przez kilka dni (sprawdziłam).
„Droga utraconej niewinnosci” – Somaly Mam

image

Z Kambodży przenieśmy się do Somalii…

3. Waris Dirie
Najbardziej sławna z bohaterek tego wpisu. Sławę przyniosła ekranizacja jej książki „Kwiat Pustyni”. Jest to pierwsza część historii opisanej w trzech książkach.
Kobieta żywioł. Piękna, długonoga, której szczęście w życiu nie opuszcza. Bo jak inaczej nazwać to, że udało jej się uniknąć małżeństwa gdy była dzieckiem, że udało jej się przejść przez pustynię w drodze do lepszego świata, że trafiła do Europy gdzie los uśmiechnął się do niej i dał jej szansę zostania modelką? Szczęście! Które niestety przyszło po wielu nieszczęściach….
Historia jej życia poruszyła cały świat.
Matka czwórki dzieci, modelka oraz Ambasadorka ONZ, która odkryła piękno polskiego morza.
„Kwiat Pustyni” to książka jej autorstwa dzięki której pokochałam tę kobietę.
„Czarna kobieta, biały kraj” to książka, która spowodowała, że kocham ją jeszcze bardziej.
Waris Dirie wydała jeszcze kilka pozycji, które czekają aż je przeczytam. Przeczytam je na pewno, a póki co mogę polecić je w ciemno, ponieważ jako pisarka sprawdza się idealnie.

image

Ciężko pisze się notki na telefonie. Chociaż pisząc o takich kobietach jest to pewien rodzaj przyjemności.

A Was kto inspiruje? Kto jest Waszym bohaterem?

12 thoughts on “Lista kobiet, którym nie dorastam do pięt

  1. Podzielam w 100% Twój wybór. Mi jakoś mocno leży na sercu historia Asi Bibi. Często o niej myślę, modlę się za nią, sprawdzam co jakiś czas, czy są jakieś nowe wieści… Historie tych kobiet wzbudzają wielką wdzięczność we mnie za wszystko co mam! Jestem bogata i wolna… i nie mam na myśli ilości kasy na koncie.

    Lubię to

  2. Gdy czytałam o Somaly Mam przypomniała mi się ostatnio poznana projektantka mody, z którą miałam okazję chwilę pomagać. Pani X może nie była tak odważna jak Twoja bohaterka, bo zdecydowała się jednak na wygodny żywot w USA, ale z racji swojego trudnego, pełnego przemocy seksualnej dzieciństwa, postanowiła przeznaczyć dużą część ze swojego „stylowego ” przychodu na ofiary podobnych tragedii z jej kraju.

    Polubione przez 1 osoba

    • To też się chwali. Dużo kobiet woli lizać rany po swoich okropnych przeżyciach w swoim zaciszu. Rzadko która odważyłaby się powrócić do piekła, nie ma w tym nic oburzającego. Ważne, że udało im się wyjść z tego i potrafią pomagać i współczuć. Dużo ludzi mogłoby reagować inaczej na spotkane niesprawiedliwości.
      Co do wyżej wymienionych książek, to na prawdę polecam – najbardziej Somaly Mam :)

      Lubię to

  3. Pingback: Liebster co? | Papuga z Ameryki

  4. Pingback: Czarno – białe, czyli o rasizmie słów kilka | chmurykultury

  5. Pingback: Liebster co?

  6. Pingback: Chmury kultury

Skomentuj

